Tuesday, May 5, 2009

maksud kepimpinan ulamak

Kepimpinan ulamak memang dialu-alukan.Maksud kepimpinan ulamak di sini ialah pemimpin yang mendengar nasihat ulamak,bukan pemimpin dari kalangan ulamak.

Ada ulamak yang tidak mahu mendengar nasihat ulamak lain kerana merasakan diri mereka ulamak dan layak berfatwa,maka keputusan -keputusan yang dibuat adalah keputusan peribadi dan bukan kepitusan jamaei.

Apalah ertinya kepimpinan ulamak jika keputusan - keputusan yang dibuat tidak melambangkan keputusan yang islamik,keputusan yang tidak terjangka sebagai keputusan seorang ulamak.

Adalah lebih baik pemimpin yang memimpin membuat keputusan mengikut nasihat ulamak,walaupun beliau bukan ulamak.Pemimpin yang hidup dengan didikan ulamak lebih baik dari pemimpin yang mempunyai gaya hidup ulamak.

Pimpinan yang menghormati ulamak lebih baik dari ulamak yang tidak menghormati ulamak.

Janganlah diletakkan syarat ulamak itu sebagai seseorang yang berjawatan ulamak,cukuplah difahami bahawa ulamak ini maksudnya adalah seseorang yang memahami agama,memperjuangkan Islam ,hukum Islam , Aqidah Islam dan hidup dalam Islam.

Ramai dikalangan ahli Dewan Ulamak peringkat negeri membawa sijil atau diploma ILHAM sahaja untuk diiktiraf sebagai ulamak . agar mereka dilantik memegang jawatan dalam Dewan ulamak.layak?Malah saya sendiri pun adalah ahli Dewan Ulamak.

No comments: