Monday, October 19, 2009

jiran baru

Rasul s.a.w kata ,bahagialah kita kalau dapat jiran yang baik.Tentulah sebaliknya jika mendapat jiran yang tak berapa baik.Aku baru dapat jiran,belakang rumah.

Semalam sewaktu balik dari dialisis aku lihat ada yang tak kena pada persekitaran rumah aku.Apa benda yang tak kena belum perasan lagi.Aku ke belakang rumah,selalunya semasa aku menjemur pakaian ada yang mrenghalang penglihatan,tetapi kini terang benderang.

Rupanya ,salam perkenalan dari jiran aku,dia tebang pokok pisang kapas aku,tiga batang,rumpun pandan dicabutnya,rumpun serai juga di tarahnya.malah pokok betik yang baru nak hidup juga ditebangnya.

Isteri aku memang rajin menanam tanaman untuk kegunaan,dia rajin masak,dia urus belakang rumah dengan baik,kami bersihkan selalu,tiada semak samun dibelakang rumah.tapi jiran baru aku tanpa salam terus menebang pokok kepunyaan kami.

Pekerja yang menerima upah membersihkan kawasan itu berjumpa dengan aku,setelah aku meluahkan rasa marah aku kepada kawannya.Mohon maaf kerana dia hanya menurut perintah tuan rumah.

nak buat macam mana,tanaman dah habis dicabut,ditebang dan dibakar?Lobai kampung ,tolong jawab sikit.

No comments: