Sunday, March 22, 2009

psikologi pesalah.

Aku cukup hairan dengan psikologi orang yang bersalah.

Cuba bayangkan , jika kita disyaki melakukan perkara salah yang kita tak lakukan.Hanya syak.Kita akan risau dan tak tidur malam.Apatah lagi jika kita dituduh melakukan sesuatu kesalahan yang kita tak perbuat,Baru dituduh,hati kita sudah gundah gulana,kita rasakan semua orang menuduh kita jahat.Apabila kita dijatuhkan hukuman,seolah-olah kita dah buat salah,kita mungkin akan lebih tertekan,rasa ingin mati.kenapa?kerana kita tak buat salah , cuma tak tahu macam mana nak bela diri.

Pelik,bagaimana si pembuat salah,jika disyaki masih boleh tersenyum dan pada minda mereka hanya mengatakan >"baru disyaki".bagaimana si pelaku boleh mendapat kekuatan motivasi untuk meneruskan hidup.Apabila dituduh,mereka masih mampu melawan dan mengatakan tuduhan perlu disertakan dengan bukti.Tanpa bukti belum disabitkan dengan kesalahn.Apabila sipelaku yang tertuduh dihukum kerana didapati bersalah dan dengan bukti dan saksi yang sahih,mereka tetap tersenyum dan mengemukakan rayuan.

Tuduhan membunuh atau merasuah atau terima rasuah,motivasi si pesalah tetap tinggi.Yang tak bersalah juga bermotivasi tetapi letih dan rasa putus asa.

Orang yang bersalah ,mereka berani gagal , manakala orang yang tidak bersalah , takut gagal.

Saya pernah menghadiri perbicaraan kes khalwat , sepasang pelajar.Kedua-dua mereka masih boleh bersenda gurau dalam mahkamah dan mengaku bersalah.

Saya dan isteri saya pernah menjadi saksi kes rompakan di premis saya,yang berdebar-debar ketika dimahkamah adalah saya dan isteri saya , sedangkan si pencuri berjalan dengan yakinnya bersama si peguam.

Cuba lihat ketua menteri melaka.

Dari mana kekuatan psikologi dan minda si pesalah.wallahu a'lam

No comments: