Heboh , bising meramalkan 16 Sept.Ada yang berguling-guling mengatakan ini bukan main-main ini betul-betul. Ada yang dah gila , pusing satu Malaya kata 16 Sept pasti.Ada yang bergaduh adik beradik pasal 16 Sepy.Ada yang menyimpan dendam.Kalaulah boleh 16 Sept itu dicepatkan .Biarlah kiraan hari selepas 1 , 16 atau selepas 7,16 janganlah terpaksa tunggu selepas 15 baru 16.Dahsyat
Mengapa tak beria-ia sambut 17 Ramadhan.Peristiwa dah gerenti berlaku. Dah tercatat.Kita menang perang Badar.Masa tu orang Islam sikit je.Dapat kalahkan musuh yang ramai.Ada juga pendapat mas 17 ramadhan ini quran diturunkan.Maknanya 17 Ramadhan berlaku peristiwa besar umat Islam.Aduyai,tolonglah hebohkan sikit,den nak dongar.Balik-balik 16 September.
Aku pernah pergi ceramah Ezam .Dia nak bocorkan Rahsia Umno.Sampai masuk umno tak de.Bongak. Aku pernah pergi ceramah Anwar, dia nak bocorkan rahsia Mahathir dengan nyonya,sampai menang dia tak de pun.Mahathir tetap kutuk dia.Bongak.
Kalau tak jadi 16 september ini,tak perlu Anwar baca ayat Quran, cukup Gobala yang baca, dia akan mulakan dengan ....wamaqaru..... orang ramai akan sambung.Dah hafal.
Monday, September 8, 2008
Saturday, September 6, 2008
Tazkirah Ramadhan 5 : Besar zarah pun dicatat

Tak sembahyang tapi berpuasa.
Tak Puasa tapi sembahyang.
Tak puasa dan tak sembahyang tapi bayar zakat.
Tak Sembahyang,tak puasa,tak bayar zakat tapi pangkah pas.
Tak sembahyang tak puasa,tak zakat,pangkah umno.Hancus.
Allah ada mengatakan dalam alquran,Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan walau sebesar zaeah pun dia akan melihat pembalasannya dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun akan melihat pembalasannya.
Buat baik dapat balasan baik,buat jahat dapat jahat,Maka dalam melayari kehidupan kita berbuat baiklah agar ia dicatat sebagai kebaikan.Walau sedikit,walau hanya puasa,walau hanya sembahyang.Apatahlagi melakukan semuanya mesti baik.
Kalaulah kita tak melakukan kebaikan,marah pula pada yang melakukan kebaikan malah menghalang yang melakukan kebaikan,Teruk sangat tu.
Kalau tak dapat jadi garam pada ikan , janganlah jadi langau pulak.Dahlah tak mengamalkan Islam,halang pulak orang nak buat tazkirah.Istighfarlah.Kalau ada kawan macam tu tinggalkan saja.
Masa bangun malam berdoalah,mintalah petunjuk untuk diri , keluarga , rakan , pemimpin . Mohonlah rezeki dari Allah.Dan doakan saya.Saya akan doakan anda semua sekarang,waktu malam ini.
Bismillahirrahmanirrahim.
Ya Allah Tuhan Pemilik alam ini,Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang,Tuhan yang memiliki diri ku ini.
Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami, dosaku dan dosa rakanku,isteriku,ahli keluargaku,pemimpin kami.
Ya Allah kami mohon padaMu agar kau berikan kami kekuatan iman bagi melayari bahtera kehidupan ini.
Ya Allah pemilik kekayaan dan pengagih kekayaan.Agihkanlah kekayaan kepada ku dan rakan-rakan ku.berkatilah usaha kami.
Ya Allah aku mohon kepadaMu kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat.ya Allah kami ingin bahagia,tenang,aman,damai.Kami ingin kekuatan minda bagi menghadapi segala dugaan dan ujian dari Mu.Ya Allah jauhkan rasa kecewa dari kami.
Ya Allah tambahkan kekuatan keyakinan kami kepaMu dan ketawakkalan kami kepadaMu.
Setiap detik dan saat adalah takdirMU.Kami Redha keputusan Mu.Amin YaAllah.Amin Ya Rahman Amin Ya Rahim,Amin Ya Rabbul Alamin
Thursday, September 4, 2008
Tazkirah Ramadhan 4: Terkenang semasa dulu
Mungkin pengalaman kita berbeza. Sesekali saya terkenang masa dulu, berpuasa di Felda.Kampungku.
Masa bangun sahur sekitar jam 3 pagi , seluruh kawasan felda dah bising.Kami bangunkan jiran dengan jerit dari rumah sahaja dan sekitar kawasan sering bersahutan.Woi bangun,Atau ciiikkkk bsangun.Kejutkan adik beradik.Mak akan masak samada goreng telur, ikan masin ,atau sayur terung.Panas punya lauk.Bukan lauk dipanaskan macam hari ini.
Tengahari dah letih, apa lagi mandi le.Lepas tu merayau,nampak pisang nak makan poisang,nampak jambu nak makan jambu,nampak mangga nak makan mangga,nampak jambu batu terliur , tebu dan alain lagi.Apa lkagi mulalah, ciik , nak jambu sikit.Minta aje kat jiran.Akhirnya penuh tikar masa buka.
Lebih kurang jam 3 petang , ada orang jual air batu.masani air batu dijual dalam segiempat sama , dipotong dengan gergaji.Sepuluh sen seketul.Air batu disalut dengan habuk papan,dan kertas surat khabar.Dapat air batu meriah beb.
tarawikh ramai-ramai,bawa lampu yang dibuat dari batang betik,bubuh minyak tanah dan sumbu.Buat pelita dari buluh panjang.Tolong mak buat kuih bahulu.Kuih bahulu dibuat sejak lepas sahur perlu dikacau telur dan gula sehingga kembang.Untuk kita yang hangus , yang cantik untuk tetamu.Ayam kejar keliling kampung.
Sembahyang tarawikh,rukuk dan sujud tak de , terus tahyat akhir.Kah-kahkah belakon aje.Yang pelik masa puasa dulu , kalau menngacau dodol , tukang kacau mesti tak pose,letih dan panas kata mereka.Aku pun sama le sebab nak makan dodol cair cecah dengan biskut mayat.Puhhh meleleh beb.Dodol cair kalau kena tangan,menangis.
Sepatutnya orang sekarang yang sihat pasti puasa.Rumah air cond,kereta air cond,ofis aircong,masjid aircond,ada psp,ada astro 24 jam,ada quran digital,ada komputer,ada pasar ramadhan,ada hphone.Masa cepat berlalu.Tapi kalu asyik main games tak baik juga,apatahlagi orang dewasa, kalau kanak-kanak okle .baru nak belajar puasa.
Masa bangun sahur sekitar jam 3 pagi , seluruh kawasan felda dah bising.Kami bangunkan jiran dengan jerit dari rumah sahaja dan sekitar kawasan sering bersahutan.Woi bangun,Atau ciiikkkk bsangun.Kejutkan adik beradik.Mak akan masak samada goreng telur, ikan masin ,atau sayur terung.Panas punya lauk.Bukan lauk dipanaskan macam hari ini.
Tengahari dah letih, apa lagi mandi le.Lepas tu merayau,nampak pisang nak makan poisang,nampak jambu nak makan jambu,nampak mangga nak makan mangga,nampak jambu batu terliur , tebu dan alain lagi.Apa lkagi mulalah, ciik , nak jambu sikit.Minta aje kat jiran.Akhirnya penuh tikar masa buka.
Lebih kurang jam 3 petang , ada orang jual air batu.masani air batu dijual dalam segiempat sama , dipotong dengan gergaji.Sepuluh sen seketul.Air batu disalut dengan habuk papan,dan kertas surat khabar.Dapat air batu meriah beb.
tarawikh ramai-ramai,bawa lampu yang dibuat dari batang betik,bubuh minyak tanah dan sumbu.Buat pelita dari buluh panjang.Tolong mak buat kuih bahulu.Kuih bahulu dibuat sejak lepas sahur perlu dikacau telur dan gula sehingga kembang.Untuk kita yang hangus , yang cantik untuk tetamu.Ayam kejar keliling kampung.
Sembahyang tarawikh,rukuk dan sujud tak de , terus tahyat akhir.Kah-kahkah belakon aje.Yang pelik masa puasa dulu , kalau menngacau dodol , tukang kacau mesti tak pose,letih dan panas kata mereka.Aku pun sama le sebab nak makan dodol cair cecah dengan biskut mayat.Puhhh meleleh beb.Dodol cair kalau kena tangan,menangis.
Sepatutnya orang sekarang yang sihat pasti puasa.Rumah air cond,kereta air cond,ofis aircong,masjid aircond,ada psp,ada astro 24 jam,ada quran digital,ada komputer,ada pasar ramadhan,ada hphone.Masa cepat berlalu.Tapi kalu asyik main games tak baik juga,apatahlagi orang dewasa, kalau kanak-kanak okle .baru nak belajar puasa.
Tazkirah Ramadhan 3 : Nafsu Vs Syaitan
Sepakat ulamak menjelaskan bahawa syaitan diikat atau dipasung pada bulan ramadhan.lantas pengaruhnya dapat dikurangkan pada bulan Ramadhan.Tetapi mengapa masih berlaku maksiat dan kerosakan akhlak pada bulan ini. Disko dan pub masih lagi penuh. Semua ini adalah kerana nafsu yang telah dididik oleh syaitan selama 11 bulsan. Bayangkan pelajar akademi hiburan dididik selama 3 bulan boleh berubah penampilan dan gaya hidup. inikan pula program oleh syaitan dan iblis 24 jam sehari selama 11 bulan.Bagi yang mendidik nafsunya dengan iman , bulan ini akan dapat mengawal nafsu dengan baik.
Pengaruh syaitan dapat dijinakkan dengan membaca A"uzubillahi minasy syaitonirrajim, atau membaca ayat quran atau berzikir.Tetapi pengaruh nafsu susah untuk dihilangkan.Biasanya pengaruh syaitan tak kisah , apa sahaja dibalun.perempuan gila pun dikerjakan, tetapi pengaruh nafsu memilih , hanya yang diimpikan dikejar. Pengaruh syaitan, makan apa sahaja , semuanya sedap.Pengaruh nafsu akan memilih dan jika ingin berbuka selepas sahur kepala dah pusing mencari apakah makanan waktu berbuka nanti.Cubalah beristighfar.
Masa zaman kanak-kanak saya hanya mengenali sejenis kurma.Dari cina. Dijual dalam balang, keras dan berkilat.Boleh beli 20 ke 30 sen sahaja.Tapi sekarang masyaAllah.Kurma cina,kurma amerika, bertangkai, rutob.black rubies,mariami piaram,mariami jumbo,kurma muda,mushkat,ajwa dan berbagai lagi.Masa kurma sejenis pun ustaz nasihatkan jangan ikut nafsu, bayangkan masa kurma banyak jenis ini.
sahabat , kalau kita dapat membezakan pengaruh syaitan dan nafsu insyaAllah kita dapat mengawal dan mendidiknya.Renungkanlah.
Pengaruh syaitan dapat dijinakkan dengan membaca A"uzubillahi minasy syaitonirrajim, atau membaca ayat quran atau berzikir.Tetapi pengaruh nafsu susah untuk dihilangkan.Biasanya pengaruh syaitan tak kisah , apa sahaja dibalun.perempuan gila pun dikerjakan, tetapi pengaruh nafsu memilih , hanya yang diimpikan dikejar. Pengaruh syaitan, makan apa sahaja , semuanya sedap.Pengaruh nafsu akan memilih dan jika ingin berbuka selepas sahur kepala dah pusing mencari apakah makanan waktu berbuka nanti.Cubalah beristighfar.
Masa zaman kanak-kanak saya hanya mengenali sejenis kurma.Dari cina. Dijual dalam balang, keras dan berkilat.Boleh beli 20 ke 30 sen sahaja.Tapi sekarang masyaAllah.Kurma cina,kurma amerika, bertangkai, rutob.black rubies,mariami piaram,mariami jumbo,kurma muda,mushkat,ajwa dan berbagai lagi.Masa kurma sejenis pun ustaz nasihatkan jangan ikut nafsu, bayangkan masa kurma banyak jenis ini.
sahabat , kalau kita dapat membezakan pengaruh syaitan dan nafsu insyaAllah kita dapat mengawal dan mendidiknya.Renungkanlah.
Wednesday, September 3, 2008
Tazkirah ramadhan 2 : kurma vs limau mandarin
Alhamdulillah kita dapat sempurnakan puasa hingga hari ini. Semalam ada program berbuka puasa di tempat saya. Saya sempat sedekahkan kurma .Semasa balik ke rumah saya terfikir, mengapa jauh sekali budaya memberi ketika ramadhan dengan budaya memberi ketika raya cina.
Kawan saya cina memberi limau mandarin berkotak-kotak semasa rayanya. Ah meng toke hardware punggah dan hantar selori limau mandari.Ada juga yang memberi hamper bernilai ribuan ringgit. Hebat. Ketika ini melayu Islam pun memberi limau mandarin dan hamper. Tapi budaya ini belum subur dikalangan melayu di bulan ramadhan.Tak ramai yang bersedekah. Toke kurma tak sibuk menghantar sedekah.
Sedekah itu sunat.Ketika ramadhan pahala digandakan.Tak banyak sedikit pun cukup.Jangan sampai balik kampung bawa anak bini tapi makan mak tanggung,Belajarlah balik bawa buah tangan.Kurma,beras,susu,gula dan lain-lain.
Mudah mudahan kita mendapat petunjuk di bulan ini.Renungkanlah.
Kawan saya cina memberi limau mandarin berkotak-kotak semasa rayanya. Ah meng toke hardware punggah dan hantar selori limau mandari.Ada juga yang memberi hamper bernilai ribuan ringgit. Hebat. Ketika ini melayu Islam pun memberi limau mandarin dan hamper. Tapi budaya ini belum subur dikalangan melayu di bulan ramadhan.Tak ramai yang bersedekah. Toke kurma tak sibuk menghantar sedekah.
Sedekah itu sunat.Ketika ramadhan pahala digandakan.Tak banyak sedikit pun cukup.Jangan sampai balik kampung bawa anak bini tapi makan mak tanggung,Belajarlah balik bawa buah tangan.Kurma,beras,susu,gula dan lain-lain.
Mudah mudahan kita mendapat petunjuk di bulan ini.Renungkanlah.
Tuesday, September 2, 2008
Tazkirah ramadhan 1
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Sahabat yang dikasihi. Alhamdulillah kita telah berjaya ditemukan semula dengan Ramadhan yang teah lama menghilangkan diri.
Semasa masih mampu menunaikan puasa , berpuasalah kerana ketika kita sakit mungkin kita tak mampu lagi berpuasa.Walau digagahi kita tak mampu. Mungkin kita ingin nyawa dicabut ketika kita sedang beribadah , tetapi kerana kita sakit kita tidak mamu beribadah.Ada yang bersungguh-sungguh berpuasa ketika sakit.Teruskanlah ,walau Islam membenarkan berbuka.
Siang dan malam diisi dengan ibadah dan berusaha menjauhi diri dari maksiat , dari sekecil-kecil dosa hingga sebesar-besar dosa,Dari Sebesar amal hingga sekecil amal dikumpul.
Dalam masa seminit kita boleh berzikir la ilaha illallah sebanyak 60 kali ,jika terlalu panjang boleh menyebut Allah sebanyak 100 kali.bayangkan dalam sehari semalam , jika masa itu diisi dengan sebaiknya pahala berlipat ganda.
Mohonlah apa sahaja dari Allah,mintalah darinya.Munajatlah.Bangunlah.Kita takkan dikecewakan .
Beramal dengan ikhlas di bulan ini , berpuasa , isi masa, renungkan diri InsyaAllah kita akan nampak kemanisan iman dan amal dan kita akan berusaha mendapatkannya dan mengekalkannya.
Maaf Zahir Batin . Selamat berpuasa.
Sahabat yang dikasihi. Alhamdulillah kita telah berjaya ditemukan semula dengan Ramadhan yang teah lama menghilangkan diri.
Semasa masih mampu menunaikan puasa , berpuasalah kerana ketika kita sakit mungkin kita tak mampu lagi berpuasa.Walau digagahi kita tak mampu. Mungkin kita ingin nyawa dicabut ketika kita sedang beribadah , tetapi kerana kita sakit kita tidak mamu beribadah.Ada yang bersungguh-sungguh berpuasa ketika sakit.Teruskanlah ,walau Islam membenarkan berbuka.
Siang dan malam diisi dengan ibadah dan berusaha menjauhi diri dari maksiat , dari sekecil-kecil dosa hingga sebesar-besar dosa,Dari Sebesar amal hingga sekecil amal dikumpul.
Dalam masa seminit kita boleh berzikir la ilaha illallah sebanyak 60 kali ,jika terlalu panjang boleh menyebut Allah sebanyak 100 kali.bayangkan dalam sehari semalam , jika masa itu diisi dengan sebaiknya pahala berlipat ganda.
Mohonlah apa sahaja dari Allah,mintalah darinya.Munajatlah.Bangunlah.Kita takkan dikecewakan .
Beramal dengan ikhlas di bulan ini , berpuasa , isi masa, renungkan diri InsyaAllah kita akan nampak kemanisan iman dan amal dan kita akan berusaha mendapatkannya dan mengekalkannya.
Maaf Zahir Batin . Selamat berpuasa.
Subscribe to:
Posts (Atom)
