Tuesday, September 2, 2008

Tazkirah ramadhan 1

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Sahabat yang dikasihi. Alhamdulillah kita telah berjaya ditemukan semula dengan Ramadhan yang teah lama menghilangkan diri.

Semasa masih mampu menunaikan puasa , berpuasalah kerana ketika kita sakit mungkin kita tak mampu lagi berpuasa.Walau digagahi kita tak mampu. Mungkin kita ingin nyawa dicabut ketika kita sedang beribadah , tetapi kerana kita sakit kita tidak mamu beribadah.Ada yang bersungguh-sungguh berpuasa ketika sakit.Teruskanlah ,walau Islam membenarkan berbuka.

Siang dan malam diisi dengan ibadah dan berusaha menjauhi diri dari maksiat , dari sekecil-kecil dosa hingga sebesar-besar dosa,Dari Sebesar amal hingga sekecil amal dikumpul.

Dalam masa seminit kita boleh berzikir la ilaha illallah sebanyak 60 kali ,jika terlalu panjang boleh menyebut Allah sebanyak 100 kali.bayangkan dalam sehari semalam , jika masa itu diisi dengan sebaiknya pahala berlipat ganda.

Mohonlah apa sahaja dari Allah,mintalah darinya.Munajatlah.Bangunlah.Kita takkan dikecewakan .

Beramal dengan ikhlas di bulan ini , berpuasa , isi masa, renungkan diri InsyaAllah kita akan nampak kemanisan iman dan amal dan kita akan berusaha mendapatkannya dan mengekalkannya.

Maaf Zahir Batin . Selamat berpuasa.

No comments: