Thursday, February 11, 2010

baik sangka dan walak

Aku disuruh baik sangka dan walak oleh pak cik dan kekawan yang memang hebat menyokong setiap patah kata dari pimpinan.
"kito tak tau apo dio ondak,dio banyak ilmu lagi pun dio pemimpin kito"
"yo lah aji" kata aku , maleh nak layan.

aku tak nak keruhkan hubungan dengan kekawan,dia orang tak salah,maleh nak timbulkan kontroversi.Aku luahkan kat sini je lah.

Dulu kata dah habis isu kejasama dengan umno.dah buat seminar.semua orang dah cool,tapi mengapa ditimbulkan semula.

aku pun hairan,siapakah yang pemimpin tak suka yang akhirnya akan keluar parti kerana tidak setuju dengan kata-kata kerjasama ini. Dalam organisasi ini,kalau tak suka pimpinan ahli tersebut akan berundur sendirinya,kerana dia dianggap berdosa.

kalaulah pimpinan sentiasa menimbulkan isu yang menyebabkan ahli keliru,serba salah,bertengkar sesama,maka akhirnya akan berundur diri apa kebaikan pada organisasi.

Usaha yang dijalankan hanyalah mengharapkan ahli menerima idea pimpinan bukannya menuju matlamat sebagai sebuah organisasi yang memperjuangkan tertegaknya hukum Islam.

Aku cuba berbaik sangka dan berwalak dengan pimpinan,tetapi mungkin syarat walak yang aku faham berbeza dengan orang lain.Kalaulah walak begini lama kelamaan , ahli akan jadi semakin sesat.

Berdepan dengan musuh walau pahit walau perit amat manis bagi ku tetapi apabila berdepan dengan suara suara dan arahan yang mengelirukan amat pahit untuk ditelan dan jika diluahkan akan meloyakan orang lain.

entahlah.....bagiku makna berbincang dan berkerjasama jauh bezanya.

3 comments:

Anonymous said...

Tuan , agak2 HAMIM masih wujud tak ? Tolong huraikan hukum tinggalkan jemaah masuk HAMIM dan hukum besekongkol dgn pemimpin yang minat sangat nak kerjasama gendan umno

pak andak alwi said...

sabar bro....

ALI MAIDIN said...

Kelesuan ulama dan kejumudan ummat kata Abd kadir Audah. Kini dalam Pas - kekelirusan pimpinan dan ketaklidan pengikut....