Monday, September 29, 2008

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN

Harapan den
kok dilipek sebosa kuku
kok dibontang sebosa alam
kok ilang dicaghi
kok hanyut dipinteh
tonggolam disolam
datang bialah nampak muko
poie bialah nampak belakang
kok dokek digamit
nan jauh diimbau
konangan dikonang
muko diingat
kok tegusik itulah asyik
kok teraso itulah peghiso
kok salah ampunkan den
kok ikhlas doakan den
sejambak kato,seuntai salam,dogup bicaro,mengusik ghaso


SELAMAT HARI RAYA ,MAAFKAN EDEN.
jangan kecewa

RASUAH

"PEMBERI DAN PENERIMA RASUAH MASUK NERAKA"

  • Beri rasuah sebab nak projek.Pemberi dan penerima masuk neraka
  • Beri rasuah sebab nak memerintah, pemberi dan penerima masuk neraka.
  • Rasuah duit, kalau dah ambil boleh pulangkan dan projek tak diluluskan.
  • Rasuah seks kalau dah lakukan , nak pulangkan apa?

Sunday, September 28, 2008

Teringat yang tiada

Entah kenapa bila ramadhan dah ke penghujung , mulalah teringat yang tiada.Mungkin anda juga sama , terkenang ayah atau ibu, rakan,adik beradik .Kenapa? Kadang kala sampai termimpi-mimpi.Mujurlah ada Aidil Fitri, menyebabkan kita teringat pada kematian.

Apakah kata yang hidup bila kita tiada.Aku rasa sebak bila memikirkannya. Mungkin...

"Masa raya ni teringat lwi, baju ni dia yang beli dulu,dia suka rendang yang mak buat"

"Kalau ada alwi bulan puasa macam ni syok jugak minum dengan dia"

"Nenek kalau Pak Andak masih hidup, tentu nenek gembira kan?

aku tak sangup memikirkannya. Aku kehilangan ramai .

Abah aku , adik aku, dia pergi dulu dari aku. Kawan aku , Rosmidi,Rosjimmy,Razak,Mat noor,Hadi, yang paling aku terharu Bang Din Kelantan, dia memang baik, kalau aku ke kelantan mesti jumpa dia,dia pemurah.Sorang lagi Johar , kawan rapat aku, meninggal tiba-tiba masa main badmnton dengan anak-anaknya.Dia baik selalu mengadu hal dengan aku dan aku selalu juga mengadu dengannya.Boleh bergurau dan marah-marah sikit. Sorang lagi Bang Usop , kelakar dan sabar menjalankan tanggungjawab.

Sorang lagi yang aku terharu ialah arwah Hj Bidin orang tua umur 71 tahun, tukang panjat petai.bila aku minum dengan dia aku belum sempat bayar dia dah bayarkan.Petang sebelum dia meninggal aku ajak minum, aku dan Pak Aziz memang nak kenakan dia, biar kami yang bayarkan, dia tak sempat nak bayar. Lepas subuh pagi esoknya aku diberitahu dia dah meninggal. Aku teringat dia dan arwahPak Din Hancur penjual majalah terpakai tetapi rajin belanja aku masa di KL.Siap tinggalkan duit lagi. Aku hanya boleh mendoakan kesejahteraan mereka di alam sana.Semoga mereka mendapat balasan atas kebaikan mereka.

Aku amat berharap jika dipangil mengadapnya aku dalam keadaan suci dan diredhai olehnya.

dah nak raya

1 Syawal bakal menjelang.
Tua muda
miskin kaya bergembira.

Syawal bulan bergembira maka bergembiralah.Tak berdosa pun.yang salahnya membazir .Membazir tu haram,boros tu makruh,Orang miskin kalau terlebih bukan boros tapi membazir.Orang kaya kalau terlebih bukan membazir tapi boros.Orang miskin tak sepatutnya hisap rokok kalau makan tak cukup atau pencil anak tak terbeli.
Saya ada kawan .Saya pernah tegur dia sebab dia tak pernah puasa.Tapi sambut hari raya , hebat, baju baru malah mengecat dan beli langsir rumah mak bapaknya dia yang uruskan.Dia kata

"Eden( saya ) buek macam ni bukan apo. Tuhan suruh sembahyang den tak buek ( buat ) , tuhan suruh poso den tak buek. Dio suruh rayo pun kok den tak buek toruk bona ( sangat )den ni"

Betul juga.Lantaklah.Kawan den tu dah meninggal lamo dah.maka bergembiralah.

MELAMIN dan PIYEM

Biasanya produk yang telah ada tarikh luput akan dikeluarkan dari pasaran selepas tarikh luput.Belum ada lagi produk yang tarikh luputnya berubah-ubah.Sekejap 10 Jun 2010 , sekejap tukar pulak Mac 2009.Biasanya produk sebegini dikeluarkan oleh syarikat yang dah nak lingkup dan bermasalah samada produk itu problem atau syarikat yang problem kita kena lihat.Cuma kita perlu ingat, bagi produk-produk beracun ni kita kena hindarkan, bahaya.

Dalam susu ada melamin53,000 kanak-kanak mendapat susah.Maka syarikat itu tak nak jual lagi,syarikat dah mintak maaf.yang salah melamin, tapi susu tak salah,nak buang melamin susah pulak maka buang je susu sekali.

Sekarang dalam negara ada melamin yang menyusahkan 25 juta rakyat.Bukan susah apa ,tapi susah dari segi psikologi,terpaksa memikirkan masalah negara.Aduh pak, penganggur ,pekerja kilang,jaga,pemandu semua pening semua cerita politik.Janda pening anak yatim pening semua cerita politik juga sebab mereka dah termakan melamin.UMNO pening pas pun pening,keadilan lagi pening apatah lagi MIC dan MCA.SAPP keuar landasan pun pening juga silap-silap terlanggar orang lain.

Bagi saya selagi dasar syarikat sama , iaitu nak untung tukar produk apa pun dia ikut dasar lama.Nak buat macam mana memang syarikat tu jual melamin semata.

Nampak gaya syarikat yang ada melamin piyem ni bertanggungjawab.Nak tarik lebih awal.Harap-harap semua pengguna pulaukan produk dari syarikat ini dan pulaukan terus syarikat tersebut biar tutup.Anda mampu mengubahnya.

Monday, September 22, 2008

TARAWIKH,TARIKH,TAWARIKH

Bertarawikhlah setiap malam.Inilah masa yang ditentukan Allah, setahun sekali dan pada bulan Ramadhan sahaja.Nak buat berapa itu pun tak ditetapkan.Tapi kena buat.Nak buat dimana tak ditetapkan,tapi kena buat.duduk boleh berdiri pun boleh.Ramadhan pasti berlaku,setiap tahun.tak boleh ubah.Lepas Syaaban pasti Ramadhan.
Tarikh atau haribulan tetap berjalan .Lepas Januari,Februari lepas tu mesti March dan seterusnya sampai Disember.Tak de perubahan dan tak tersilap kecuali tahun lompat.Itu pun pasti berlaku.Lepas Isnin wajib selasa, rabu dan seterunya.Jumaat tetap jumaat.Gerenti berlaku.
apa yang berlaku itu peristiwanya,bergantung kepada Qada dan qadar Allah.Qada dan Qadar akan berlaku setiap detik dan saat.
Tawarikh adalah sejarah , peristiwa yang telah berlaku.Perkara yang memang berlaku.Sejarah perlukan bukti,tarikh,tokoh dan peristiwa.Tawarikh kita boleh bagitau orang dengan bukti . Tapi benda belum berlaku kita tak boleh cakap lagi .Sebab Takdir mengubah segalanya.
Allah dan Rasul pun tidak memberitahu bila Lailatul Qadar.Sebab Allah memilih malam dan hari yang sesuai dan kepada pilihannya sahaja.Umat Muslim akan sentiasa mendambakannya.Seronok mencari,menunggu,mengisi untuk mendapatkannya,Bayangkan kalau betul-betul bertemu.
Abwar tetapkan tarikh,lupa InsyaAllah.Pengikut pun yakin,lupa InsyaAllah.Yang kata tak jadi pun yakin,lupa InsyaAllah.Maknanya semua lupa Takdir Allah,Lupa Allah.
Tarikh: 16 September 2008
Peristiwa : Ramai orang Malaysia lupa Allah.
itulah tarawikhnya.Nak bukti?lu pikirlah sendiri

TOK GURU VS TOK GURAU

Masa nak Muzakarah atau Muqabalah dengan UMNO Tok Guru tak sebut pun fasal negara Islam.Tup-tup bila Pakatan Rakyat nak ambil alih kuasa ,timbul pula negara Islam.Tok Guru bergurau ke.Nanti den panggil Tok Gurau pulak.