Monday, September 22, 2008

TARAWIKH,TARIKH,TAWARIKH

Bertarawikhlah setiap malam.Inilah masa yang ditentukan Allah, setahun sekali dan pada bulan Ramadhan sahaja.Nak buat berapa itu pun tak ditetapkan.Tapi kena buat.Nak buat dimana tak ditetapkan,tapi kena buat.duduk boleh berdiri pun boleh.Ramadhan pasti berlaku,setiap tahun.tak boleh ubah.Lepas Syaaban pasti Ramadhan.
Tarikh atau haribulan tetap berjalan .Lepas Januari,Februari lepas tu mesti March dan seterusnya sampai Disember.Tak de perubahan dan tak tersilap kecuali tahun lompat.Itu pun pasti berlaku.Lepas Isnin wajib selasa, rabu dan seterunya.Jumaat tetap jumaat.Gerenti berlaku.
apa yang berlaku itu peristiwanya,bergantung kepada Qada dan qadar Allah.Qada dan Qadar akan berlaku setiap detik dan saat.
Tawarikh adalah sejarah , peristiwa yang telah berlaku.Perkara yang memang berlaku.Sejarah perlukan bukti,tarikh,tokoh dan peristiwa.Tawarikh kita boleh bagitau orang dengan bukti . Tapi benda belum berlaku kita tak boleh cakap lagi .Sebab Takdir mengubah segalanya.
Allah dan Rasul pun tidak memberitahu bila Lailatul Qadar.Sebab Allah memilih malam dan hari yang sesuai dan kepada pilihannya sahaja.Umat Muslim akan sentiasa mendambakannya.Seronok mencari,menunggu,mengisi untuk mendapatkannya,Bayangkan kalau betul-betul bertemu.
Abwar tetapkan tarikh,lupa InsyaAllah.Pengikut pun yakin,lupa InsyaAllah.Yang kata tak jadi pun yakin,lupa InsyaAllah.Maknanya semua lupa Takdir Allah,Lupa Allah.
Tarikh: 16 September 2008
Peristiwa : Ramai orang Malaysia lupa Allah.
itulah tarawikhnya.Nak bukti?lu pikirlah sendiri

No comments: