Sunday, September 28, 2008

Teringat yang tiada

Entah kenapa bila ramadhan dah ke penghujung , mulalah teringat yang tiada.Mungkin anda juga sama , terkenang ayah atau ibu, rakan,adik beradik .Kenapa? Kadang kala sampai termimpi-mimpi.Mujurlah ada Aidil Fitri, menyebabkan kita teringat pada kematian.

Apakah kata yang hidup bila kita tiada.Aku rasa sebak bila memikirkannya. Mungkin...

"Masa raya ni teringat lwi, baju ni dia yang beli dulu,dia suka rendang yang mak buat"

"Kalau ada alwi bulan puasa macam ni syok jugak minum dengan dia"

"Nenek kalau Pak Andak masih hidup, tentu nenek gembira kan?

aku tak sangup memikirkannya. Aku kehilangan ramai .

Abah aku , adik aku, dia pergi dulu dari aku. Kawan aku , Rosmidi,Rosjimmy,Razak,Mat noor,Hadi, yang paling aku terharu Bang Din Kelantan, dia memang baik, kalau aku ke kelantan mesti jumpa dia,dia pemurah.Sorang lagi Johar , kawan rapat aku, meninggal tiba-tiba masa main badmnton dengan anak-anaknya.Dia baik selalu mengadu hal dengan aku dan aku selalu juga mengadu dengannya.Boleh bergurau dan marah-marah sikit. Sorang lagi Bang Usop , kelakar dan sabar menjalankan tanggungjawab.

Sorang lagi yang aku terharu ialah arwah Hj Bidin orang tua umur 71 tahun, tukang panjat petai.bila aku minum dengan dia aku belum sempat bayar dia dah bayarkan.Petang sebelum dia meninggal aku ajak minum, aku dan Pak Aziz memang nak kenakan dia, biar kami yang bayarkan, dia tak sempat nak bayar. Lepas subuh pagi esoknya aku diberitahu dia dah meninggal. Aku teringat dia dan arwahPak Din Hancur penjual majalah terpakai tetapi rajin belanja aku masa di KL.Siap tinggalkan duit lagi. Aku hanya boleh mendoakan kesejahteraan mereka di alam sana.Semoga mereka mendapat balasan atas kebaikan mereka.

Aku amat berharap jika dipangil mengadapnya aku dalam keadaan suci dan diredhai olehnya.

No comments: