Thursday, March 11, 2010

di hari lahirmu

10 mac setiap tahun .aku akan ucapkan "selamat hari lahir sayang,ambong,fiza,nyonya,bu,aci," dan macam macam panggilan aku ucapkan kepadanya.
Pada 10 mac kami akan makan kek sahaja,dia yang tempah,tetapi mac 2009 dia hanya membeli kek coklat yang kecil,yang hanya boleh dimakan oleh kami berdua.
"hi hi " ketawanya
"jom" ajaknya sambil memotong kek,aku biasanya hanya menunggu dia menyuapkan ke mulutku kerana dia menghadkan makanan aku.
Kami biasanya makan besar pada 13 Mac iaitu semasa tarikh kelahiran aku pula.
Kami akan bertukar kad.
Hadiah terakhir aku kepadanya adalah cermin mata dan sehelai tudung.dia amat suka dengan cermin mata gelap ini,dan dia menghadiahkan kepadaku jam tangan , dompet dan minyak wangi.
kini,ianya hanya menjadi kenangan.
9 Mac kelmarin,aku bermimpi,dia datang dan berkata "jom balik".aku tersedar....lantas aku berkata"fiza nak bawak abang ke mana ni?"
aku cuba sibukkan diri,buat jualan buku di Majlis hafazan Quran,minum dengan kekawan sehingga tengah malam.
Aku gagal lagi untuk melupakannya.
Fiza...di hari lahirmu ,abang hanya mampu menghadiahkan sepotong doa kepada mu.semoga kau bahagia di sana..

Sunday, March 7, 2010

maleh nak cakap.....menyampah

Khabarnya PAS Seremban dah nak hidup semula,dari haram dah jadi halal , dari digantung nak dilepaskan semula.tapi bersyarat. dan syarat tu tak de dalam mana -mana fasal dalam perlembagaan.buat syarat sendiri walaupun syarat tu haram.dan memang haram dari segi perlembagaan,malah Pas Kawasan boleh dan layak digantung semula kalau terima syarat itu.

Hang pa punya ka parti ini.?

Bagaimana boleh meletakkan syarat supaya menerima 7 cawangan baru untuk mesyuarat kawasan , sedangkan cawangan itu didaftarkan semasa Pas Kawasan seremban , digantung,Pas Kawasan seremban tak da....sapa buat kerja.Kalau pusat yang luluskan memang bangang,kalau pusat terima syarat ini,memang bangang.

Sepatutnya ,Pas Seremban dihidupkan bukan untuk menjaga kepentingan atau "air muka " MK Ibrahim atau Zulkifli ,tetapi sebagai suatu tindakan untuk meneruskan perjuangan Islam. Kalaulah tindakan bias atau tidak adil atau zalim dilakukan ketika mempunyai kuasa yang sedikit ini , aku tidak percaya jika diberi kuasa yang besar.

Biarkan sahaja Jawatankuasa yang lama menguruskan sehingga pemilihan,selepas itu terpulang kepada ahli hendak memilih siapa yang mereka yakini.Saya percaya ramai ahli baru yang tidak mengenali AJK lama , maka apa yang perlu dikhuatiri oleh pihak-pihak yang berminat dengan Pas Seremban atau dalam kata mudah, geng Zul nak risau apa... awak boleh kempen hari-hari malah sudah berkempen begitu lama.

Wakil yang sepatutnya tidak memihak mana-mana pun meletakkan syarat,kalau nak hidupkan Pas seremban mesti Zul jadi YDP untuk jaga air muka. alahai....aku kenal kau jang.

maleh nak cakap la....menyampah

Thursday, March 4, 2010

aku sayang pm?



kenapa saya sayang pm?
sebab dia umno
kenapa sya sayang pm?
sebab dia sayang bini
kenapa saya sayang pm?
sebab bini dia satu jer dan tak kawin lari
kenapa saya sayang pm?
sebab dia tolong saiful
kenapa saya sayang pm?
sebab dialah ada salam satu malaysia
kenapa saya sayang pm?sebab dia berjaya selamatkan peraK
kenapa saya sayang pm?
sebab dia melonjakkan ekonomi tanpa disangka
kenapa saya sayang pm?
minyak belum naik lagi
kenapa saya sayang pm?
dia tak de kes mahkamah syariah,sprm atau mana mana kesalahan trafik
kenapa saya sayang pm?
sebab dia anak pm
kenapa saya sayang pm?
sebab dia pandai deal bisnes
kenapa saya sayang pm?
sebab dia pandai berjimat
sekolah kena cari duit api air sendiri
kenapa saya sayang pm ?
sebab dia pandai pilih jet
kenapa saya sayang pm?
sebab dia pandai pilih senjata
kenapa saya sayang pm?
sebab dia tahu tolong keluarga dan kawan
kenapa saya sayang pm?
sebab kau orang tak sayang dia...
tapi....aku sayang pm ke?hehehehe.........

Friday, February 26, 2010

gelandangan

Memang aku tak sangka , ada gelandangan dari bangsaku.Tiada pondok berteduh , hanya kaki lima menjadi bilik tidur, kekadang beratap jambatan.Bertukar rumah bukan kerana banyak tetapi tak berumah,makan benda buangan,disitulah mereka membina keluarga....bagaimana?

Sungguh aku tak sangka.selama ini aku ingat hanya bangla yang merempat,tetapi bukan ,aku silap,aku baru tau.

Aku sedih.

Perlukah kapal selam jika rakyat jadi gelandangan
perlukah jet shukoi
perlukah stadium yang besar jika hanya untuk sukaria
perlukah sambutan rumah terbuka
jika begini keadaan rakyatnya
perlukah papan tanda bergambar pemimpin
perlukah yang tak perlu itu
perlukah kita pada pemimpin begitu

fikirlah

Tuesday, February 16, 2010

wasiat 1

kepada
sahabat-sahabatku

sahabat ,aku ingin berwasiat kepadamu . aku harap wasiat ini akan tersurat di sini dan dapat dibaca oleh dikau wahai sahabatku.

Walau hati dan semangatku ingin hidup lebih lama lagi,tetapi perasaan aku bercampur aduk antara ingin hidup atau memohon pada Allah supaya dipendekkan ujian pada ku.Adakalanya aku begitu kuat berdepan dengan ujian yang ditakdirkan Aallah untukku,dan adakalanya aku begitu lemah menghadapi ujian ini.

Kadangkala aku merasakan aku mungkin tidak bertemu dengan kalian pada hari esok lantas aku ingin memohon kemaafan atas segala ketelanjuran,keceluparan , kekasaran.aku tahu aku punyai lidah yang celupar yang biasa menyakiti hati kalian.

sahabat
Andainya aku dijemput dahulu,menemui dua malaikat di alam barzakh sana.aku harap kalian doakan aku sejahtera di sana.uuskanlah jenazahku dengan sebaik-baiknya.kafankan aku dengan kain putih yang disirami mawar yang harum.letakkan aku di atas tilam ,walau nipis kerana mungkin badanku akan terasa sakit bila terbaring lama di lantai.

Sahabat
Aku ingin jenazahku disembahyangkan oleh ramai orang,aku benar-benar inginkan begitu,maka andai kau tahu aku telah tiada,khabarkanlah pada semua bahawa aku telah tiada dan mintalah mereka menziarahi aku dan katakan aku ingin mereka solatkan aku.

sahabat
hari ini aku semakin hiba,rasa akan meninggalkan semua datang dan kembali di dalam hati ini.

Sahabat.......

Thursday, February 11, 2010

baik sangka dan walak

Aku disuruh baik sangka dan walak oleh pak cik dan kekawan yang memang hebat menyokong setiap patah kata dari pimpinan.
"kito tak tau apo dio ondak,dio banyak ilmu lagi pun dio pemimpin kito"
"yo lah aji" kata aku , maleh nak layan.

aku tak nak keruhkan hubungan dengan kekawan,dia orang tak salah,maleh nak timbulkan kontroversi.Aku luahkan kat sini je lah.

Dulu kata dah habis isu kejasama dengan umno.dah buat seminar.semua orang dah cool,tapi mengapa ditimbulkan semula.

aku pun hairan,siapakah yang pemimpin tak suka yang akhirnya akan keluar parti kerana tidak setuju dengan kata-kata kerjasama ini. Dalam organisasi ini,kalau tak suka pimpinan ahli tersebut akan berundur sendirinya,kerana dia dianggap berdosa.

kalaulah pimpinan sentiasa menimbulkan isu yang menyebabkan ahli keliru,serba salah,bertengkar sesama,maka akhirnya akan berundur diri apa kebaikan pada organisasi.

Usaha yang dijalankan hanyalah mengharapkan ahli menerima idea pimpinan bukannya menuju matlamat sebagai sebuah organisasi yang memperjuangkan tertegaknya hukum Islam.

Aku cuba berbaik sangka dan berwalak dengan pimpinan,tetapi mungkin syarat walak yang aku faham berbeza dengan orang lain.Kalaulah walak begini lama kelamaan , ahli akan jadi semakin sesat.

Berdepan dengan musuh walau pahit walau perit amat manis bagi ku tetapi apabila berdepan dengan suara suara dan arahan yang mengelirukan amat pahit untuk ditelan dan jika diluahkan akan meloyakan orang lain.

entahlah.....bagiku makna berbincang dan berkerjasama jauh bezanya.

Tuesday, February 2, 2010

Silap la

aku ingat satu
rupanya dua
aku ingat dua
rupanya tiga
aku ingat tiga
rupanya empat
khabarnya
sibuk berjuang
sempat lagi tambah bini
ada dalam negeri
juga luar negeri
derma seribu
bayar mut'ah
berjuta
aku ingat miskin
rupanya kaya
aku ingat teres
rupanya kondo mewah
aku ingat dia punya
rupanya sponsor
boleh pula
aku ingat ribu ribu
rupanya juta juta
simpanannya
aku ingat sebiji
rupanya lapan
kereta
untuk sapa
tak boleh ke menolak
bagi pada yang tiada
aku ingat tak de duit
tapi boleh beli bangunan 7 juta
aku ingat satu
rupanya ada satu lagi di putrajaya
kaya rupanya
banyak duit rupanya
tak payah dermalah
aku lagi susah
daripada ada
kini sudah tiada
tak pa tak pa