Thursday, January 22, 2009

Serban

Dulu-dulu , masa muda , aku seelalu naik motor.Pergi usrah dan kuliah tafsir naik motor,Masa tu semangat muda, aku tak pakai helmet ,Aku pakai serban je.Seban yang popular masa tu macam ashari mohammad , lepas tu aku tukar serban putih , sebab ikut usrah abim. Bila ikut usrah PAS aku pakai serban merah putih.Masa studi kat ITM aku pakai serban warna kuning yang bercorak macam serban Yaser Arafat pakai.Masa ni kena tahan polis pun , polis lepaskan.Kalau dia marah pun aku lawan balik kata ini sunnah.

Masa perang afganistan dulu aku tinggal kat rumah Dr.Hekmatyar dengan kekawan.Masa tu aku pakai ketayap macam pejuang afganistan.Orang mudalah katakan.Seronok. Masa ini semua aku buat kerana ini perjuangan aku.

Dulu , ambil gambar untuk lesen boleh pakai serban, maka aramai kawan yang ambil gambar untuk lesen pakai serban, tujuannya supaya tak payah pakai helmet.

Masa bertugas di Kuala Lumpur , aku sering pakai serban, itupun bukan serban sebenar , tetapi kain pelikat yang dililitkan di kepala.Aku tak pernah disaman atas sebab itu. Bukan sahaja aku , kawan aku Shamar (buta ) , Rashid buta , Azmi PASAB , Zainal Yusof dan ramai lagi yang menggunakan fesyen yang sama.Di KL.Langsung tidak terlintas dalam hati pakai serban untuk keselamatan atau sunnah ketika menunggang atau membonceng.Jika pakai helmet pun , aku tidak memakainya untuk keselamatan.Secara jujurnya aku pakai kerana undang-undang , takut polis dan tak mahu kena saman.

Sama seperti talipinggang keledar , aku pakai takut kena saman , dan tak mau bunyi bising kalau tak pakai tali pinggang keledar dari alarm kereta dan alarm anak mertua aku.

Aku nak ucap tahniah untuk , kawan aku yang melawan tapi kalah.Aku muda dulu pun macam tu juga.Polis kenalah pertimbangkan, dah budak tu pakai serban hari-hari , memang patut pun dia tak pakai helmet.Kawan dia pakai serban , guru dia berserban , suasana tempat tinggal dia pun semua berserban.Kira ok lah.Lainlah macam aku masa kat KL dulu.

Sekarang aku pakai serban kat rumah je .

1 comment:

ALI MAIDIN said...

Cerita serban pun boleh jadi satu bab dalam buku baru kau nanti. Ha ha