Tuesday, February 10, 2009

Alahai

Saya ada dua orang rakan yang lebih berusia dari saya.Kedua-duanya pak haji.Seorang masih berniaga seorang lagi telah berhenti berniaga kerana bankrap.Haji yang sorang ini sedang menuju kebangkrapan.Beliau sedang berusaha memindahkan nama harta bendanya kepada anak dan istei beliau.Anak anak beliau masih belajar di peringkat pengajian tinggi dalam dan luar negara.

Kedua - dua pak haji ini menjadi rapat dengan saya setelah mereka membaca buku saya " Jangan Kecewa".Malah beliau telah membeli sebanyak 10 buah dan dihadiahkan kepada rakan yang senasib dengan mereka.Ada rakan mereka yang membaca buku saya selepas kegagalannya dalam bisnes,kini berjaya bangkit semula.

Saya bukan nak cerita tentang buku tapi betapa peritnya hidup sebagai orang bankrap. Kata haji yang bankrap itu.Dia diisytiharkan bankrap selepas gagal membayar hutang 50000.Haji yang nak bankrap tu berhutang lebih 300,000.

Haji bankrap nak pi umrah kena mohon pelepasan.Nak bayar hutang kat jabatan insolvensi kena menyorok takut orang kampung nampak.Tak boleh buka akaun.Pasport antarabangsa kena serah.Malu dengan keluarga.Baru-baru ini beliau mengadu , anak isteri marah , kerana beliau bankrap anak yang susah.Beliau kata bukan susah kerana rumah kena lelong tapi anaknya tak nak tukar nama atas nama dia.Takut BPR katanya , sebab gaji dia kecil , rumah besar , kereta besar.Kereta bapak dia.

Kalaulah berhutang berjuta , dan diisytiharkan bankrap.puas hati.Aku nak risaudah.Jadi penjamin,orang tak bayar hutang,tetiba dapat surat nak diisytihar bankrap.Alahai.

Bila aku minum kopi dengan mereka , mereka akan kata jangan kecewa.

2 comments:

kafe kenyalang said...
This comment has been removed by the author.
kafe kenyalang said...

sabarlah yo..jangan kecewo