Wednesday, February 25, 2009

sabar dengan nikmat dan musibah

saya merasakan bahawa antara menahan sabar menunggu nikmat dengan menahan sabar menerima musibah jauh bezanya.Menahan sabar apabila ditimpa musibah saya rasakan lebih ringan kerana hari hari yang mendatang kita meninggalkan musibah tersebut.Lama-kelamaan musibah yang pada mulanya dirasakn besar kembali mengecut dan kita rasa selesa dengan menerima musibah itu.

Berbanding dengan sabar menunggu nikmat.Oleh kerana nikmat yang ditunggu lambat maka kita rasa resah,gellisah dan gundah gulana.Walau seyakin mana kita tak dapat menahan sabar menu nggu nikmat tersebut.Buat apa pun tak jadi.Asyik terkenangkan nikmat yang bakal muncul.

Jika terlalu mengikut perasaan maka kita jadi mamai.Seperti kata pepatah " tidur tsk lena , mandi tak basah,makan tak lalu" kerana menunggu nikmat.

Seperti orang sedang bercinta, duduk berjauhan,maka hari-harinya adalah sabar menunggu kenikmatan.

Bagi peniaga yang menjual sesuatu , perlu lebih bersabar menunggu barang jualan dibeli orang.Kesabaran mereka ini adalah sabar menunggu nikmat.Bayangkan apabila membuka jualan tetapi hari ke hari tidak laku.Walaupun keyakinan bahawa barangan itu akan terjual tetapi menahan sabar tersebut adalah terlalu sukar.Aapatah lagi kalau penyimpan dinar iraq yang yakinia akan naik pada bila-bila masa,jika terlalu diikutkan hati mabuk akhirnya ( hahahha ).

Kawan-kawan penggiat forex adalah insan paling penyabar pernah saya jumpa.Sentiasa sabar dan yakin bahawa nikmat akan sampai.Cuma masanya belum tiba.

walau apa yang telah berlaku dan akan berlaku kesabaran adalah amat penting.Cuba sabat dan rasai nikmatnya.

2 comments:

Teroka Usaha said...

tahniah kerana dapat juga akhirnya tuntutan tuan..

pak andak alwi said...

nanti kito minum-minum samo