Thursday, February 12, 2009

Budi bahasa vs budi bicara

Orang atasan perlulah berbudi bicara kepada orang bawah.Budi bicara jika tidak termaktub pun ia adalah fitrah .Biasanya keputusan yang dibuat atas budi bicara adalah baik dan memberi kebaikan kepada yang menerimanya.Malah sebagai orang bawahan kita selalunya mohon budi bicara supaya tidak menerima keputusan yang buruk.

Permohonan atau permintaan oleh orang bawahan perlu budi bahasa.Walau tidak termaktub ia adalah fitrah.Biasanya keputusan yang dibuat oleh orang atasan yang diminta oleh orang bawahan dengan budi bahasa akan diterima dengan baik .

Apabila seseorang berbudi bahasa , tetapi menerima balasan yang dikatakan menurut budi bicara yang mana keputusan tersebut langsung tidak menunjukkan ianya dengan budi bicara maka , seseorang itu akan membuat tindakan balas , ini juga adalah fitrah.

Antara budi bicara dengan budi bahasa , walaupun kedua-duanya fitrah tetapi darjat yang tinggi adalah budi bahasa.Dalam setiap keadaan , apatah lagi ketika membuat keputusan atas budi bicara , budi bahasa haruslah diamalkan.Ini supaya kita membuat keputusan kepada yang benar dan berbudi bahasa.

No comments: