Sunday, September 14, 2008

Tazkirah Ramadhan 9 Kutip dan tadahlah rahmat Allah

Kita dah masuk pertengahan Ramadhan.Inilah period rahmat yang dijanjikan oleh Allah.Allah akan mengurniakan rahmat yang berlipat ganda.Berpuasalah,isilah masa InsyaAllah rahmat dari Allah kita akan perolehi.terlalu banyak rahmat kita dapat di bulan selain ramadhan.Tetapi bulan ini Allah janjikan rahmat yang pasti.Apa tu rahmat?

Doa diterima,amal diterima.kehidupan diredhai.Masa ini kalau nak bertaubat memang sesuai.Kalau nak ikatkan ukhwah pun cantik,bermaafan dan bersedekah pun dilipatganda.bulan biasa diganda 10.bulan ini diganda 100. Maknanya dari segi kiraannya jika ada RM 10 lalu disedekahkan RM 1 kita dapat RM109.Hari-hari biasa kita dapat RM 10 tolak RM 1 = RM 19.( 10-1-19 dan 10-1=109 ) kalaulah dapat dihayati ini , saya percaya lebih ramai yang akan sedekah kurma dari limau mandarin.

Sahabat,kadangkala pada Ramadhan ini kita dapat bekas sahaja,atau dapat beg sahaja.Tetapi kosong,takde isi.Kalau pergi melancung , kita balik sekurang-kurangnya ada isi beg kita, tapi kalau kosong ada Tag lapangan terbang aje maknanya apa? Kita lupa, atau semua telah dicuri.Macammana isi Ramadhan boleh dicuri? senang je , bangun pagi mengumpat?tengahari mengumpat dan malam mengumpat.Kosonglah beg ramadhan kita.

No comments: