Sunday, December 28, 2008

Apabila kristian nak tulis bible dalam bahasa melayu

Pada ketika pendakwah diasak dengan isu globalisasi , maka lahirlah istilah pendakwah moden dan klasik.Pendakwah retro dan kontemporari.Lahirnya istilah techno daie.

Profesional mengutuk ustaz-ustaz yang tidak pandai berbahasa inggeris,Ustaz yang tak pandai berbahasa inggeris pun merendah diri.Maka ada ustaz yang cuba berlawak dalam bahasa inggeris dan selalu "then" dan "so".Kalau ustaz tua boleh berbahasa inggeris punyalah hebat dan gahnya dia.Apatahlagi ustaz muda.

Radio IKIM juga ada menyiarkan rancangan agama dalam bahasa inggeris.Macamlah itu merupakan program dakwah yang hebat.

Kerajaan pun bergaduh dengan rakyat untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris.

Dan ada ustaz yang berdakwah dalam bahasa inggeris dan sinis pada yang tidak pandai berbahasa inggeris nak berdakwah untuk siapa?Orang amerika ke?

Rupa-rupanya disebalik melayu gila berbahasa inggeris , mubaligh kristian pula berjuang nak terjemahkan bible dalam bahasa melayu ( bahasa Malaysia).Untuk siapa?takkan untuk orang amerika kot?sudah tentulah untuk orang malaysia yang boleh berbahasa malaysia. Penterjemah mesti pandai berbahasa malaysia.Ni projek besar mereka?

Macammana?lu fikirlah sendiri.

No comments: