Wednesday, December 24, 2008

Memperjuangkan pejuang dan perjuangan

Minggu dulu TG Nik Aziz ceramah di Seremban.Dia kata kita semua sama.Datuk kita sama,atuk orang melayu Adam a.s,atuk Arab pun itu ,atukcina pun itu juga atuk India pun itu iaitu Adam a.s.Maka tiadalah ketuanan Melayu.Yang membezakan adalah taqwa.

Kat Terengganu , perjuangan PAS adalah berasaskan kenegerian,orang luar tak diterima,jangan harap nak kerusi,Terengganu untuk Terengganu.Adakah datuk mereka berbeza? Ni sapa naqib usrah mereka?Amran Abu ke? saya rasa kalau Naqib mereka Manabud Mohammad pun fikrah mereka akan lebih baik.

Kenapa kita bertanding dalam pilihanraya?Nak berjuang atau nak calon kita naik?Kalau nak berjuang kena cari pejuang.Lihat sejarah dan harapan masa depan.Apa akan dilaksanakan masa hadapan.Boleh berjuang atau boleh berbincang.Pejuang harus kenal perjuangan , rakan seperjuangan,apa yang diperjuangkan.Harus kenal lawan.Pejuang harus menundukkan musuh , pejuang boleh diharapkan melumpuhkan musuh.Bukan mencari titik persamaan dengan musuh atau mencari titik pertemuan dengan musuh.

Pejuang harus dilihat berani mempertahankan pengikut bila berdepan dengan musuh.Pejuang harus berani dipenjarakan.Tidak gentar dengan ancaman walau nyawa dihujung senjata.Pejuang harus peka dengan pejuang.Pejuang harus bersama pejuang.Pejuang bukan dipanggil , dipujuk,ditawarkan baru bersama , tetapi pejuang harus sentiasa bersama dengan perjuangan.

Pejuang harus ditakuti oleh musuh.

Pejuang bukan jaguh kampung , tetapi mestilah jaguh 'alami.Pejuang bukan hanya bersama ahli tetapi bersama mujahiddin.Pejuang adalah pencinta syahid.perindu syuhadak.penagih janji dari Penciptanya.Mereka mabuk dengan gambaran syurga.

Pejuang memperjuangkan agama Allah,agama ini untuk seluruh 'alam,untuk seluruh manusia.

Pilihlah seorang yang mempunyai sifat pejuang.Siapa sahaja.

No comments: