Monday, December 29, 2008

Semangat hijrahku semakin pudar

Hari ini 1 Muharram 1430.

Rasulullah menyatakan bahawa seseorang yang berhijrah itu akan dapat apa yang diniatkan ketika menyertai hijrah Baginda.

Tahun ini aku hanya berdoa akhir tahun dan doa awal tahun seperti biasa.Mohon Allah ampunkan dosa lalu dan beri kebaikan pada masa akan datang.Aku tak minta lebih-lebih dan yang bukan-bukan.Aku mohon yang biasa-biasa sahaja.

Bila sudah berazam , bertawakkallah.Tapi aku tak dapat menjiwai azamku ,tak dapat memegangnya,lantas aku biarkan ia diawang-awangan,melayang-layang.Aku melihat azamku berlegar-legar di atas ubun-ubunku,tak mahu mendarat.aku biarkan ia seperti memayungi hidupku.Aku biarkan azamku.Melihat azamku dari jauh lebih indah.Aku biarkan ia jauh.

jauh dan jauh.bebalam-balam dan hampir pudar apabila ia dilindungi kabut.bila kabut berlalu tampaklah ia semula.

1 comment:

ALI MAIDIN said...

Baca le buku kang jalal road to allah. ha ha